Genereer & download PDF

Vergroot de cirkel van zelfredzaamheid

28 januari 2023

Leervermogen

Jouw score

Leervermogen

Eten en drinken

Jouw score

Eten en drinken

Continentie

Jouw score

Continentie

Lichaamshouding

Jouw score

Lichaamshouding

Mobiliteit

Jouw score

Mobiliteit

Dag- en nachtritme

Jouw score

Dag- en nachtritme

Aan- en uitkleden

Jouw score

Aan- en uitkleden

Temperatuurswisselingen

Jouw score

Temperatuurswisselingen

Hygiëne

Jouw score

Hygiëne

Veiligheid

Jouw score

Veiligheid

Communicatie

Jouw score

Communicatie

Contact met anderen

Jouw score

Contact met anderen

Normbesef

Jouw score

Normbesef

Huishoudelijke activiteiten

Jouw score

Huishoudelijke activiteiten

Ontspanning

Jouw score

Ontspanning

Leervermogen

Als je beter wilt leren, of je leervermogen wilt onderhouden, dan hebben we de volgende tips voor je:

Ik Wil Beter Leren 

 

Eten en drinken

Als je beter wilt eten en drinken, dan hebben we de volgende tips voor je:

Ik Wil Beter Eten en Drinken

Keuzehulp ‘Pillen innemen’

Keuzehulp ‘Drinkbekers’

Continentie

Als je beter om wilt gaan met (in)continentie, dan hebben we de volgende tips voor je:

Ik Wil Beter Continentie 

Filmpje over hoe je overdag zelfstandig naar het toilet kunt:

Filmpje

Filmpje over hoe je 's nachts zelfstandig naar het toilet kunt:

Filmpje

Lichaamshouding

Als je meer wilt weten over hoe je een prettige zit- of lighouding kunt aannemen, klik dan hieronder. 

Ik Wil Beter Lichaamshouding

 

Mobiliteit

Zelf kunnen opstaan en blijven staan is een mooie start voor je mobiliteit.  Klik hier voor tips en handige hulpmiddelen:  

Ik Wil Beter Opstaan

Maar er zijn nog veel meer transfers: vanaf je bed, vanaf je stoel, naar het toilet, etc. Kijk hier hoe je dat beter kunt doen: 

Ik Wil Beter Andere Transfers

Als je beter wilt lopen, klik je hier door voor tips en handige hulpmiddelen: 

Ik Wil Beter Lopen

Traplopen is een heel speciale vorm van lopen. Klik je hier door voor tips, alternatieven voor traplopen en handige hulpmiddelen: 

Ik Wil Beter Traplopen

Het kan altijd gebeuren: vallen. Hier vind je tips en handige hulpmiddelen om weer op te kunnen staan na een val:

Ik Wil Beter Opstaan Na een Val

Niet iedereen kan lopen. Rollend kom je gelukkig ook een heel eind. Bekijk deze Ik Wil Beter maar eens:  

Ik Wil Beter Rollen

Hoe zit het met zelf fietsen, autorijden, vliegen, het OV? Kijk hier voor tips, diensten en hulpmiddelen om je letterlijk op weg te helpen:

Ik Wil Beter Vervoer

 

 

 

Dag- en nachtritme

Als je beter wilt leren om te gaan met problemen rondom je dag- en nachtritme , dan hebben we de volgende tips voor je:

Ik Wil Beter Dag- Nachtritme 

 

Aan- en uitkleden

Als je beter wilt aan- en uitkleden hebben we de volgende tips voor je:

Ik Wil Beter Aan- en Uitkleden

Filmpje met tips om jezelf aan- en uit te kleden:

Filmpje

Tipkaartje ‘Aan- en uitkleden’

Tipkaartje ‘Steunkousen’

Keuzehulp steunkousen aan- en uittrekkers:

Keuzehulp

Filmpje over hoe jezelf je steunkousen aan en uit kunt trekken

Filmpje

 

Temperatuurswisselingen

Als je beter om wilt kunnen gaan met temperatuurswisselingen, dan hebben we de volgende tips voor je:

Ik Wil Beter Temperatuurswisselingen 

 

Hygiëne

Als je zelfredzamer wilt zijn bij je dagelijkse lichaamsverzorging ('hygiene'), klik je door naar:  

Ik Wil Beter Hygiene

Zoek je handige hulpmiddelen om zittend te kunnen douchen? Deze Keuzehulp helpt: 

Keuzehulp

Filmpje met tips over zelfredzaamheid in de badkamer: 

Filmpje

Of twee kaartjes met tips over wassen en douchen: 

Tipkaart zelfstandig wassen 

Tipkaart zelfstandig douchen

 

 

Veiligheid

Wil je zelf kunnen zorgen voor een veilig en vertrouwd huis? De Ik Wil Beter Veiligheid kan je helpen: 

Ik Wil Beter Veiligheid

Controleer je huis met de checklist ‘Blijf overeind, voorkom vallen’ van Veiligheid.nl:

Download checklist

Ook al is je huis veilig, dan is er nog veel wat je kunt doen om vallen te voorkomen. Lees de brochure ‘Blijf overeind, voorkom vallen!’ van Veiligheid.nl goed door:

Download brochure

Maar er zijn nog veel veel handige hulpmiddelen en praktische tips handig kunnen zijn als je gevallen bent. Omdat je door de valstress geen tijd hebt om alles op je gemak door te nemen, is het slim om dat een keer naderhand te doen. Mocht je weer een keer vallen, dan ben je beter voorbereid:  

Ik Wil Beter Opstaan na een val

 

Communicatie

Kijk voor tips en hulpmiddelen eerst eens in de 'Ik wil beter communiceren' van Scouters: 

Ik Wil Beter Communiceren

De instituten Visio en Bartimeus ondersteunen, adviseren en begeleiden slechtziende en blinde mensen. Op hun sites vind je tips. Je kunt ze ook benaderen met jouw specifieke vragen. 

Visio

Bartimeus

Voor hoorproblemen kun je ook terecht bij Hoorwijzer. Volgens zichzelf zijn zij de enige échte onafhankelijke website voor, en gemaakt door slechthorenden.

Hoorwijzer

Contact met anderen

Als jij aan de slag wilt met het zelf beter contact maken met anderen en hoe je dat contact kunt onderhouden, klik dan voor tips, ervaringen en hulpmiddelen hieronder:  

Ik Wil Beter Contacten

 

Normbesef

Klik hier door voor informatie en tips bij verminderd normbesef en dementie:

Alzheimerliga

Hoe kijkt de maatschappij naar iemand met een handicap of beperking? Welke normen zijn er? Wat wordt er opgelegd? Klik hier door voor verhalen, reflecties, tips, films etc. 

Ik Wil Beter Normbesef

Lees hier de verhalen van een ouderenadviseur over zelfredzaamheid en normbesef:

Verhalen 

  

Huishoudelijke activiteiten

Als je beter je huishouden wilt kunnen doen, dan hebben we de volgende tips voor je:  

Ik Wil Beter Boodschappen doen

Ik Wil Beter Afwassen

Ik Wil Beter Koken

Ik Wil Beter Schoonmaken

Ik Wil Beter Wassen en strijken

Ontspanning

Als je je vrije tijd zelfredzamer wilt besteden, bekijk dan deze Ik Wil Beter Ontspannen:  

Ik Wil Beter Ontspannen 

 

De ZelfredzaamheidsRadar onthoudt jouw gegevens niet. De veiligheid en privacy is dus gewaarborgd. Dat betekent wel dat als je de website afsluit de door jouw ingevulde gegevens ook weg zijn. Sla daarom de ingevulde ZelfredzaamheidsRadar als pdf op, zodat je ze altijd weer kunt vinden. Printen kan natuurlijk ook.